Produktywność

Wellbeing część druga: 5 krótkich ćwiczeń uważności do wykonywania w miejscu pracy

Reading Time: 3 minutes

To dlatego tyle osób praktykuje obecnie "mindfulness" – techniki uważności. Ta antyczna buddyjska praktyka to coś więcej, niż się wydaje na pierwszy rzut oka i wiele firm interesuje się jej prozdrowotnymi aspektami. Ostatnie badania wykazały, że włączenie ćwiczeń mindfulness do codziennej rutyny obniża wydzielanie hormonu stresu, kortyzolu, i ogranicza odczucie niepokoju i zmęczenia. W związku z tym użycie tych kilku technik w ciągu dnia może przyczynić się do osiągnięcia lepszej równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.

Do tych ćwiczeń nie potrzebujesz żadnego specjalistycznego sprzętu i możesz je wykonywać w drodze do pracy lub nawet nie odchodząc od biurka. Oto kilka szybkich trików mindfulness, które możesz włączyć do codziennych obowiązków.

 

Jednominutowa medytacja

Zamknij oczy, weź głęboki wdech, a następnie powoli wypuszczaj powietrze. Skoncentruj się na ruchu klatki piersiowej i spróbuj nie myśleć o niczym innym. Jeśli w głowie masz gonitwę myśli, przyjmij je do wiadomości, ale nie koncentruj się na nich, pozwól im odejść, skupiając się na oddechu.

Uważne słuchanie

Często podczas rozmów uciekamy myślami. Zamiast myśleć nad odpowiedzią, gdy Twój rozmówca jeszcze nie skończył mówić, oczyść umysł i naprawdę wsłuchaj się w to, co ma do powiedzenia. Postaraj się nie myśleć o tym, co masz do zrobienia, o planach na wieczór czy o wcześniejszych rozmowach – skup się na danym momencie. Pomoże Ci to nie tylko przyswoić więcej informacji, ale może też się przyczynić do poprawy relacji w miejscu pracy.

Zabawa w obserwację

Wybierz dowolny przedmiot (ołówek, myszkę od komputera czy nawet własny krawat) i naprawdę skup się na nim przez jedną minutę. Udawaj, że widzisz go po raz pierwszy. Dostrzeż jego kształt, fakturę i budowę. Pomoże Ci to oczyścić umysł i odzyskać kontakt z wszystkimi otaczającymi Cię przedmiotami.

Pozostań w chwili

Wybierz jeden przedmiot, którego często używasz – może być to czajnik z biurowej kuchni – i uczyń z niego centralny punkt ćwiczenia uważności. Poczuj jego wagę, uświadom sobie, jak działa i do czego go używasz. Przykładowo, skup się na tym, jakie to fantastyczne, że czajnik jest w stanie ugotować wodę w kilka minut i jakie masz szczęście, że masz dostęp do czystej wody i elektryczności.

Przerwa na łonie natury

W tym przypadku będziesz musiał wstać od biurka, ale podziękujesz nam za to. Podczas przerwy na kawę wybierz się na samotny spacer do pobliskiego parku. Jeśli to możliwe, zostaw w biurze telefon i inne urządzenia elektroniczne I tym razem skup sie na słuchaniu odgłosów natury. To świetne ćwiczenie zarówno dla umysłu, jak i dla ciała, gdyż pozwala również na odrobinę ruchu i dotlenienie organizmu.