Produktywność

Dziwaczne firmowe przywileje, które naprawdę działają

Reading Time: 3 minutes

Dbanie o zadowolenie naszych pracowników nie sprowadza się do dużych wypłat. Niedawne badanie wykazało, że 57% osób uważa dodatkowe korzyści i przywileje za istotne przy wyborze pracy. Około 80% stwierdziło nawet, że woli kolejne przywileje od podwyżki. Wraz z upowszechnianiem się tej tendencji wśród pracodawców, dodatkowe korzyści stają się coraz bardziej wymyślne i kuszące, a firmy konkurują w przyciąganiu nimi najlepszych pracowników. Oto kilka spośród naszych ulubionych.

Purpurowe Żetony. Pomimo nazwy, te żetony nie muszą wcale być fioletowe, ba, nawet nie muszą być żetonami. A zasada stojąca za tym innowacyjnym pomysłem, autorstwa LunchClick, singapurskiego start-upu tworzącego aplikację randkową, jest genialnie prosta. Zatrudnieni wręczają swoim współpracownikom fioletowe żetony ilekroć ci zrobią coś dobrego. Można je później wymienić na nagrody, takie jak bilety do kina czy czas wolny.

Zajęcia fitness. Wszyscy wiemy, że dobry zmysł biznesowy nakazuje dbanie o zdrowie pracowników. Jednak coraz więcej firm idzie o krok dalej i poszerza swoją ofertę prozdrowotną o pakiety fitness, które oddawałyby firmową atmosferę, etos i wewnętrzną różnorodność. Przykładowo, Swift, międzynarodowa firma z branży komunikacji finansowej, oferuje swoim pracownikom jogę, ping-ponga, pływanie i Qigong.

Nietypowe rodzaje aktywności. Można się spodziewać, że kreatywny start-up wpadnie na oryginalne pomysły przywilejów dla załogi. Ale już darmowe tatuaże od nowatorskiej firmy z branży komunikacji korporacyjnej, jak południowoafrykański Missing Link, albo studio muzyczne dla pracowników Dropbox, mogą zaskakiwać.
A jednak obie firmy oferują takie rzeczy. I wiedzą, że tego typu korzyści nie tylko pobudzają kreatywność pracowników i zachęcają do wyrażania siebie, ale również wiążą ich ze swoją marką.

Doradztwo zawodowe i osobiste. Asana, amerykańska firma tworząca oprogramowanie do zarządzania projektami, pomaga ludziom doprowadzać sprawy do końca. Ma to swoje odbicie w oferowanych przez nich przywilejach dla pracowników. Wszyscy zatrudnieni mają dostęp do zajęć z zakresu realizacji zadań i doradztwa osobistego, aby mogli rozwijać swój potencjał i w pracy, i w życiu prywatnym.

Podróże. Życie nie kręci się wokół biura, a atrakcyjne przywileje pracownicze dobrze to oddają. Oznacza to przyzwolenie na chwile przestoju i ucieczki od pracy, by później wrócić do niej z przyjemnością. Burton, producent sprzętu snowboardowego, zapewnia darmowe karnety na stoki narciarskie, a Airbnb przyznaje pracownikom roczny dodatek w wysokości 2 tys. dolarów na podróże i oferowane u nich noclegi.

Poradnictwo rodzinne. Zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym nie jest łatwe i stres może czasem przedrzeć się do życia rodzinnego. Indyjska firma RMSI, dostarczająca usługi IT, śmiało zabrała się za ten problem, organizując dla załogi poradnictwo rodzicielskie i związkowe, a także sesje psychologii dziecięcej. Prowadzą też zajęcia z fotografii, malarstwa i gry na gitarze, jako formy terapii przez sztukę.

Kąciki drzemek. Po wszystkich tych aktywnościach chce się czasem po prostu położyć na chwilę. A badania dowodzą, że w samych Stanach Zjednoczonych koszty zmęczenia w pracy sięgają 411 mld dolarów. Kilka firm, w tym Google i Hootsuite, radzą sobie z tym poprzez kąciki drzemek i strefy odpoczynku, gdzie pracownicy mogą oddać się na chwilę w objęcia Morfeusza.

Dodatkowe korzyści i przywileje coraz rzadziej opierają się na konwencjonalnych rozwiązaniach, a coraz częściej idą o krok dalej. Zapewnij swoim pracownikom przywileje, z których będą chcieli skorzystać, a zobaczysz, że i dla Twojego biznesu może to zdziałać cuda.