Drewniane modele domów obok laptopa

Produktywność

Zaskakująca prawda o pracy z domu

Z raportów wynika, że liczba osób pracujących z domu wzrosła w ciągu ostatniej dekady o 115%(1). Ten model nie sprawdzi się jednak w przypadku każdego pracownika lub każdego pracodawcy. Matthew Jenkins analizuje zalety i wady takiego rozwiązania — i dochodzi do nieoczekiwanego wniosku

 

Ubierasz się, jak chcesz, samodzielnie ustalasz godziny pracy i nie musisz się martwić dojazdem — na całym świecie pracownicy biurowi patrzą na osoby pracujące z domu z zazdrością. Może się wydawać, że zrzucenie garnituru na rzecz piżamy i zamiana biurka na sofę dają większą wygodę, ale czy rzeczywiście tak pracuje się wydajniej?

Obecnie z domu pracuje rekordowa liczba Amerykanów(2) i Brytyjczyków(3), a eksperci prognozują, że wartość ta będzie rosła. W badaniu przeprowadzonym przez bostońską firmę konsultingową, Strategy Analytics, oszacowano, że udział pracowników zdalnych w globalnym rynku pracy wzrośnie z ok. 38,8% w 2016 roku do 42,5% w roku 2022(4). Z innego badania wynika, że za 10 lat z domu pracować będzie jedna trzecia pracowników(5).

Te liczby nie powinny nas dziwić. Z ankiety przeprowadzonej w 2017 roku przez amerykański portal z ofertami pracy FlexJobs, wynika, że jeśli chodzi o dodatkowe korzyści zapewniane przez pracodawcę, pracownicy oczekują przede wszystkim możliwości pracy zdalnej. Jako najbardziej pożądaną taką formę elastyczności wskazało 81% pracowników(6). Coraz więcej przedsiębiorstw odpowiada na to rosnące zapotrzebowanie, umożliwiając pracownikom pracę zdalną lub pracę z domu. W 2017 roku firma Amazon ogłosiła, że do końca roku zamierza zatrudnić 5000 pracowników zdalnych(7), a firma Apple opublikowała ostatnio ogłoszenie o rekrutacji na stanowiska domowe(8).

Większe zaangażowanie

Na pierwszy rzut oka na korzyść pracy w domu przemawiają silne argumenty. Coraz więcej badań sugeruje, że pracownicy zdalni — także ci pracujący w domu — są na co dzień wydajniejsi niż pracownicy biurowi. W badaniu z 2014 roku przeprowadzonym w chińskiej firmie Ctrip, prowadzącej witrynę poświęconą podróżom, porównano wydajność pracowników regularnie pracujących poza biurem i tych, którzy nigdy nie pracowali zdalnie. Badanie wykazało, że pracownicy zdalni przeprowadzali o 13,5% więcej rozmów handlowych niż zajmujący podobne stanowiska koledzy w biurze(9) — to niemal cały dodatkowy dzień pracy. Ponadto o połowę rzadziej rezygnowali z pracy i byli z niej znacznie bardziej zadowoleni.

Z ankiety przeprowadzonej w 2016 roku z udziałem pracowników zdalnych w Stanach Zjednoczonych wynika, że około 91% osób pracujących z domu ma poczucie, że w zaciszu domowym pracuje wydajniej niż w biurze(10). Co więcej, w badaniu firmy Canada Life Group pracujący w domu ocenili swoją produktywność na 7,7, a osoby pracujące w biurach typu open-plan — na zaledwie 6,5 w 10‑punktowej skali(11). Opublikowane niedawno badanie Instytutu Gallupa również wykazało, że osoby pracujące z domu przez trzy do czterech dni w tygodniu znacznie częściej zauważały u siebie „zaangażowanie” i rzadziej odczuwały „brak zaangażowania” niż osoby, które stawiały się w biurze codziennie(12).

Wady systemu

A jednak mimo fali entuzjazmu nie każdego taki model pracy przekonuje. Badanie LSE, którym objęto ponad 500 pracowników i kierowników(13), wykazało, że z czasem wiele blasków pracy z domu blednie. Po pewnym czasie pracownicy nie uznają już pracy z domu za przywilej i zaczynają zachowywać się tak samo, jak pracownicy w biurze, i osiągać podobne wyniki.

Uczestnicy badania mieli poczucie braku wsparcia zawodowego ze strony pracodawców. Stwierdzono też, że jakość komunikacji ze współpracownikami była słaba oraz że rzadko dochodziło do kontaktów twarzą w twarz. W rezultacie pracownicy mieli do pracodawców żal o to, że być może hamują ich rozwój zawodowy, i czuli się mniej związani z firmą.

Zasadność ustaleń wspomnianego badania potwierdzają decyzje takich gigantów jak IBM czy Yahoo, które zmieniły politykę w zakresie pracy zdalnej po zaobserwowaniu, że przyjęcie jej spowodowało spadek produktywności(14).

Problem z pracą z domu polega między innymi na tym, że taki model zasadniczo nie powoduje zmiany usposobienia. Jeśli masz problem z wydajnością w biurze, to szanse, że cokolwiek zmieni się w domu, gdzie jeszcze trudniej się skupić, bo rozprasza cię telewizor, obowiązki domowe czy niedojedzony sernik czekający w lodówce, są niewielkie. Również w domu trzeba stosować taktyki i strategie wspomagające produktywność.

Ankietowani przebadani w ankiecie Regus z 2017 roku twierdzili wręcz, że przez pracę z domu czuli się samotni, brakowało im kontaktów z innymi specjalistami i często zaglądali do lodówki, a hałaśliwi członkowie rodziny wytrącali ich z równowagi.

Kobieta z radością pracująca w domu

Choć dzięki pracy z domu twoja wydajność może wzrosnąć, wzmóc może się również poczucie odosobnienia i samotności

 

Przestrzenie współdzielone

Być może rozwiązaniem jest przestrzeń do pracy zdalnej, która zachowuje tę zaletę, że sprzyja produktywności, a jednocześnie nie pozwala ulec pokusie, by bezczynnie rozsiąść się na sofie. Nie dziwi zatem, że wraz ze wzrostem popularności pracy zdalnej lub pracy z domu rośnie też zapotrzebowanie na przestrzenie współdzielone, w których można współpracować i nawiązywać kontakty biznesowe z podobnymi sobie specjalistami. W 2017 roku na świecie było takich placówek 15 500(15), czyli więcej niż 2016 roku, kiedy to było ich 12 100. Według prognoz w 2018 roku liczba ta wzrośnie do 18 900.

Barnaby Lashbrooke, twórca platformy asystentów wirtualnych Time etc(16), jest zdania, że kres biura bynajmniej jeszcze nie nadchodzi i że w przypadku wielu osób w dalszym ciągu to środowisko biurowe sprzyja sprawnemu wykonywaniu zadań. W swojej firmie od początku uznawał, że praca z domu nie jest dla każdego, więc oferował tę możliwość tylko opcjonalnie. Jego zdaniem część przedsiębiorstw i pracowników zbyt szybko zdecydowała się na ten wariant, nie zastanowiwszy się, czy taki model przystaje do ich osobowości.

„Decydując się na model pracy z domu, trzeba mieć na uwadze indywidualne predyspozycje” — wyjaśnia. „Jeśli wymusisz taki tryb pracy na pracownikach, nie sprawdzając wcześniej, czy się w nim odnajdą, ryzykujesz odizolowaniem osób, które potrzebują energii i kontaktu z ludźmi, a to nie jest raczej dobry pomysł”.

Jedną z największych trudności, z jakimi borykają się osoby pracujące w domu, jest oczywiście znajdowanie sposobności do kontaktów towarzyskich. Kudzi twierdzi, że środowisko biurowe — czy to tradycyjne biuro, czy przestrzeń współdzielona — wypada najlepiej pod kątem możliwości spotkań i nawiązywania ważnych relacji.

„Przypadkowe spotkania w kuchni są często pretekstem do nieformalnych pogawędek. To przy tych okazjach można też dowiedzieć się o wielu sprawach, którymi aktualnie żyje firma” — dodaje. „Moim zdaniem formuła pracy w biurze jest w pewnym sensie ważna, i nawet jeśli pracujesz na siebie, znalezienie czasu na przebywanie z ludźmi i nieformalne relacje ma znaczenie”.

Jak osiągnąć równowagę

Nie musimy jednak całkowicie zarzucać koncepcji pracy z domu — chodzi raczej o znalezienie równowagi. Być może sposobem na to jest korzystanie ze współdzielonej powierzchni biurowej na potrzeby spotkań i obowiązków ze ścisłym terminem i praca w domu w przypadku bardziej twórczych, samodzielnych zadań.

W ujęciu psychologicznym pomaga to zatrzeć różnicę między pracą z domu a pracą w biurze. Judy Heminsley, założycielka bloga lifestyle’owego All Things Bright & Good i autorka książki „Work from Home”, twierdzi, że wiele osób pracujących w domu początkowo nie potrafi wyjść poza schemat typowego, ośmiogodzinnego dnia pracy, więc może być im łatwiej na początku zachować tę strukturę.

„Wiele osób, z którymi miałam okazję porozmawiać, twierdziło, że kilka lat zajęło im wyzbycie się przyzwyczajeń związanych z pracą w ustalonych godzinach” — wyjaśnia. „Taki był porządek od czasu rewolucji przemysłowej, więc weszło to społeczeństwom w krew. Gdy zaczynasz pracować zdalnie, musisz wypracować tę pewność siebie”.

Trenerka biznesowa Ruth Kudzi uważa, że niezależnie od lokalizacji firmy produktywność osób pracujących w domu wymaga przejrzystej struktury dnia. „Musisz planować zadania i pamiętać o regularnych przerwach. Skupiaj się na jednej czynności w danym momencie” — radzi. „Nie musisz sztywno trzymać się godzin pracy biura, ale warto ustalić, kiedy pracujesz najwydajniej, i przestrzegać dyscypliny”.

 


Matthew Jenkin jest brytyjskim niezależnym dziennikarzem i byłym redaktorem Guardian Careers, strony internetowej społeczności The Guardian dla osób poszukujących pracy i zmieniających ścieżkę kariery

Źródła:

(1) https://www.flexjobs.com/2017-State-of-Telecommuting-US/

(2) http://money.cnn.com/2017/06/21/pf/jobs/working-from-home/index.html

(3) https://www.tuc.org.uk/news/home-working-fifth-over-last-decade-tuc-analysis-reveals

(4) https://www.strategyanalytics.com/strategy-analytics/news/strategy-analytics-press-releases/strategy-analytics-press-release/2016/11/09/the-global-mobile-workforce-is-set-to-increase-to-1.87-billion-people-in-2022-accounting-for-42.5-of-the-global-workforce#.Wv28O0gvw2w

(5) https://www.inc.com/suzanne-lucas/survey-most-companies-lack-a-telecommuting-policy-heres-how-to-get-yours-started.html

(6) https://www.cnbc.com/2018/01/04/the-top-25-companies-that-will-let-you-work-from-anywhere.html

(7) https://www.cnbc.com/2017/04/17/amazon-is-hiring-5000-remote-workers-this-year–but-theres-a-catch.html

(8) https://www.apple.com/jobs/us/aha.html

(9) https://hbr.org/2014/01/to-raise-productivity-let-more-employees-work-from-home

(10) https://www.forbes.com/sites/victorlipman/2016/05/02/are-remote-workers-happier-and-more-productive-new-survey-offers-answers/#32fb739e6663

(11) http://autotime.co.uk/homeworkers-more-productive-than-office-based-staff/

(12) https://www.nytimes.com/2017/02/15/us/remote-workers-work-from-home.html

(13) http://etheses.lse.ac.uk/3349/

(14) https://www.forbes.com/sites/carolkinseygoman/2017/10/12/why-ibm-brought-remote-workers-back-to-the-office-and-why-your-company-might-be-next/#6350779316da

(15) https://www.statista.com/statistics/554273/number-of-coworking-spaces-worldwide/

(16) https://web.timeetc.co.uk/virtual-assistant/index.php?kw=a%2520personal%2520assistant&ref=Google-1&gclid=EAIaIQobChMI6qne4b6N2wIVA_hRCh2CeQ8vEAAYASAAEgJNMfD_BwE