Produktywność

Nowe spojrzenie na produktywność

W 1987 r. zdobywca Nagrody Nobla, ekonomista Robert Solow, stwierdził: „Era komputerów widoczna jest wszędzie, tylko nie w statystykach wydajności”. Nawet 30 lat później trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem, a szczególnie trafnie opisuje ono ostatnie dwudziestolecie.

OECD podaje, że średni roczny wzrost produktywności siły roboczej w USA w latach 1990 i 1995 wynosił 1,24%, natomiast w latach 2010–2015 liczba ta zmalała do zaledwie 0,31%. W tym samym okresie średnia Japonii spadła z 2,27% do 0,93%. Nawet państwo, które osiągnęło najlepszy wynik — Australia — odnotowało wzrost o jedyne 0,06%.

Badacze z Northwestern University twierdzą, że ten kryzys produktywności odzwierciedla zastój technologii w dzisiejszym świecie. Nowinki technologiczne, takie jak wiadomości błyskawiczne i gry wideo nie są w stanie zapewnić takiej wydajności, jaką w przeszłości przyniosły elektryczność i silniki odrzutowe — przynajmniej nie w kontekście szeroko zakrojonej poprawy produktywności.

Przewiduje się jednak, że najnowsze technologie przyniosą poprawę w tym zakresie. Od samochodów bezzałogowych po chatboty obsługujące klientów — według prognoz firmy Accenture do roku 2035 sztuczna inteligencja podwoi roczne wskaźniki wzrostu gospodarczego w 12 krajach rozwiniętych. Dzięki drastycznemu przekształceniu miejsc pracy i umożliwieniu ludziom efektywniejszego gospodarowania swoim czasem technologia ta ma zwiększyć produktywność nawet o 40%. Zmiany te nie nastąpią jednak samoistnie.

Zdaniem historyka gospodarczego z Uniwersytetu Stanforda, Paula A. Davida, innowacje prawie zawsze początkowo powodują spadek produktywności. Zastąpienie silników parowych w fabrykach elektrycznymi spowodowało zakłócenia pracy całych systemów i procesów, które w rezultacie wymagały gruntownej reorganizacji. W konsekwencji wydajność spadła, ale nie na długo. Po prostu zwiększenie produktywności w wyniku wprowadzenia nowej technologii wymaga czasu.

Wydajność organizacji a produktywność jednostki

Produktywność na poziomie organizacji nie jest równa sumie wkładu poszczególnych członków zespołu. Pracownik może wykonywać swoje zadania doskonale, co z punktu widzenia podstawowego zarządzania czyni go bardzo wydajnym. Ten sam członek personelu może mieć jednak nieistotny lub nawet negatywny wpływ na wydajność na poziomie organizacji — pracuje dobrze indywidualnie, ale nie ma na względzie szerszej perspektywy.

Świadomość swojej funkcji w organizacji jest niezbędna. Firmy, które korzystają zarówno z zalet produktywności organizacyjnej, jak i indywidualnej, są w stanie osiągać lepsze ogólne wyniki i zdobywać większą przewagę nad konkurencją. Trzy proste strategie pomogą kadrze kierowniczej z powodzeniem prowadzić firmę naprzód.

Po pierwsze, zachęcaj pracowników do współpracy i wymiany informacji na temat wykonywanych zadań. Poszczególne osoby mogą sprawdzać się świetnie w swoich rolach, ale jeśli członkowie zespołu lub całe zespoły dążą w przeciwnych kierunkach, firma nie będzie działała sprawnie. Przełamanie barier informacyjnych pozwoli temu zapobiec, więc regularnie planuj czas na wymianę wiadomości między kierownikami a członkami zespołów.

Po drugie, poświęć zasoby, by maksymalnie wykorzystać potencjał personelu. Niektóre osoby najwydajniej pracują w pojedynkę, natomiast inne rozkwitają w zadaniach zespołowych. Czasami warto powierzyć zadanie osobie, która najlepiej poradzi sobie z nim sama. W innych przypadkach ważniejsza jest wydajność całej organizacji — wtedy trzeba dokładnie przemyśleć, komu przydzielić zadanie, by osiągnąć wymagany rodzaj produktywności.

Po trzecie, brak kontaktu z kadrą kierowniczą sprawia, że zespołom trudniej jest w pełni rozumieć cel, do którego ma prowadzić ich praca. Dlatego kierownicy firm muszą stale kontaktować się z pracownikami na każdym szczeblu, tak by perspektywa członków zespołu nie ograniczała się do ich własnych zadań.

W ostatnim trzydziestoleciu spadająca produktywność okazała się najważniejszym wyzwaniem, z jakim musi się mierzyć globalna społeczność biznesowa. Kolejne trzy dekady upłyną pod znakiem dynamicznych innowacji, ale i zmian: od systemów dostawy za pomocą dronów po superszybki transport międzymiastowy — pracownicy mogą spodziewać się rewolucji. Dopilnuj, by wraz z rozprzestrzenianiem sie tych zmian Twoja firma rozwijała się dzięki szerszemu spojrzeniu na kwestię produktywności.