Produktywność

Jak wykorzystać potencjał multi‑teamingu

Legenda koszykówki, Michael Jordan, powiedział kiedyś: „Dzięki talentowi możesz wygrywać spotkania, ale to inteligencja i gra zespołowa sprawiają, że wygrywa się mistrzostwa”. Zasada ta sprawdza się nie tylko w sporcie, ale także w biznesie. Utalentowany zespół może pomóc firmie osiągać ogromne sukcesy, ale tym, co doprowadzi ją do naprawdę wielkiego zwycięstwa w rekordowym czasie, jest stworzenie warunków i strategii, które maksymalnie usprawnią współpracę personelu.

Multi-teaming

Multi-teaming to sposób na optymalizację zasobów personelu poprzez przydzielanie pracowników do pracy przy różnych projektach i w różnych działach. Jak donosi magazyn Academy of Management Review, takie podejście jest już powszechnie stosowane w przypadku 65% pracowników wiedzy (naukowców, badaczy, inżynierów, pracowników akademickich itd.) w Stanach Zjednoczonych i Europie.

W takich obszarach jak IT, oprogramowanie, doradztwo i opracowywanie produktów multi-teaming to już często norma. Trend ten stopniowo zdobywa też inne dziedziny, jak edukacja, opieka zdrowotna, a nawet motoryzacja. Jak donosi firma Center for Creative Leadership, niemal 95% pracowników, których stanowisko wymaga pracy w zespole, należy do więcej niż jednego zespołu — i tak jest we wszystkich branżach.

Korzyści multi-teamingu

Multi-teaming umożliwia firmom wydajniejsze dysponowanie personelem. Jeśli wystarczy, że pracownik poświęci na jeden projekt 50% czasu i energii, dzięki przyjęciu podejścia opartego na multi-teamingu może spożytkować pozostałe zasoby na inne przedsięwzięcie. Zamiast zatrudniać dwie osoby do pracy w dwóch odrębnych projektach, firmy mogą podzielić czas jednego zaufanego pracownika, który zaangażuje się w oba przedsięwzięcia. Pozwala to zaoszczędzić na rekrutacji, szkoleniu nowych pracowników i ogólnych kosztach personelu.

Wykorzystywanie potencjału pracowników w różnych projektach i zespołach oznacza też, że więcej osób w organizacji rozumie priorytety i zadania innych działów. W przeszłości przeszkody blokujące postęp projektów mogły oznaczać potrzebę zmiany kierunku działania bądź zatrudnienia nowej osoby, która uzupełni brakujące umiejętności. Dzięki temu nowemu podejściu firmy nie muszą tego robić — wystarczy, że skorzystają z pomocy pracowników z innych działów. Dystrybucja wiedzy w ramach modelu multi-teaming ułatwia transfer umiejętności, co może w krótkim czasie przełożyć się na zwiększenie potencjału i niezawodności całych zespołów.

Ponadto zaangażowanie organizacji w wymianę wiedzy sprzyja lepszemu zrozumieniu założeń firmy przez członków zespołu. Dysponując większą ilością informacji na temat przedsiębiorstwa, pracownicy mogą wnosić bardziej twórczy wkład w opracowywanie nowych pomysłów i strategii biznesowych. Liderom łatwiej jest pobudzać myślenie lateralne, współpracę i innowacyjność na szczeblu organizacji, jeśli pracownicy rozumieją najlepsze praktyki i wspólnie dążą do ich realizowania. Multi-teaming jest niezwykle skutecznym sposobem na przełamywanie barier, które ograniczają wydajność firm i utrudniają im osiąganie najlepszych wyników.

 

Minusy multi-teamingu i związane z nim ryzyko

Praca nad wieloma odrębnymi projektami może powodować u pracowników wypalenie, a rozproszenie koncentracji między zbyt licznymi obszarami może skutkować spadkiem wydajności. Gdy członkowie zespołu muszą oderwać się od pracy nad swoim projektem, by wesprzeć kolegów przy innym, skutki mogą odczuć całe działy, a nawet cała firma. Opóźnienia, stres i gwałtowne spadki motywacji mogą wpłynąć na wydajność i odbić się na końcowych wynikach. Istnieje ryzyko, że konkretnemu projektowi lub problemowi nie poświęci się wystarczająco dużo uwagi lub że zostanie on zaniedbany, co zaszkodzi rozwojowi bądź wynikom firmy w ujęciu ogólnym. 

Tych pułapek można uniknąć, jeśli liderzy zespołów i kierownicy projektów stosują strategiczne i proaktywne podejście do multi-teamingu. Kluczem do sukcesu jest dbałość o zgodę, zaufanie i poczucie jedności między członkami zespołu, którzy spędzają ze sobą tylko niewielką część tygodnia bądź miesiąca. Konieczne są odpowiednie podejście do ryzyka związanego ze współzależnością zespołów, konstruktywne zarządzanie rozbieżnymi priorytetami grup i eliminacja barier uniemożliwiających rozwiązywanie problemów.

 

Rola liderów w modelu multi-teaming

Liderzy muszą bardzo dobrze rozumieć kwalifikacje i umiejętności personelu oraz wiedzieć, jak z nich efektywnie korzystać. Warto wprowadzić systemy zapewniające możliwość bezproblemowej i przyjemnej współpracy między członkami zespołu oraz realizacji wspólnych celów. Inwestycje w rekrutowanie i szkolenie świetnych kierowników również pomogą realizować projekty zgodnie z planem i uniknąć potencjalnych problemów. Praca w modelu multi-teaming przebiega znacznie sprawniej, jeśli kultura pracy opiera się na zaangażowaniu i elastyczności, co pozwala członkom zespołu lepiej zrozumieć swoje mocne i słabe strony. 

Na przykład w firmie McKinsey z branży usług profesjonalnych każdy członek zespołu — w tym jego lider — na początku projektu wyjaśnia, w jaki sposób będzie wykorzystywał swoje indywidualne umiejętności, by budować lub doskonalić kluczową umiejętność. Zwokalizowanie tych intencji tworzy atmosferę wzajemnego wsparcia oraz odpowiedzialności. Dzięki temu założenia projektu są realizowane, a poszczególni członkowie zespołu mogą się rozwijać.

Stworzenie precyzyjnych map powiązań między poszczególnymi zespołami i projektami umożliwia skuteczniejsze przywództwo w modelu multi-teaming. Dzięki zrozumieniu tych powiązań liderzy mogą promować przepływ wiedzy między członkami zespołu. Ponadto takie działania uodporniają firmę na zaburzenia równowagi w sytuacjach, gdy nagle trzeba zaangażować wszystkich pracowników w dany projekt, by rozwiązać problem lub osiągnąć założony cel w terminie. Pracownicy mogą doskonale znać swoje role i priorytety w poszczególnych zespołach, ale skuteczny nadzór pomaga zagwarantować realizację interesów i priorytetów firmy oraz toruje bardziej bezproblemową drogę do sukcesu.

Pracownicy wiedzy w niemal każdej branży wkrótce będą członkami wielu zespołów — o ile jeszcze nie są. Liderzy firm, którzy szybko dostrzegą i wykorzystają potencjał tego modelu, mogą stworzyć środowisko pracy, w którym multi-teaming pomoże zespołom i całej firmie rozwinąć skrzydła.