Opinie

11 wskazówek biznesowych od młodych wziętych przedsiębiorców

Elitarna grupa dyrektorów generalnych, o których ciągle jest głośno — od Steve’a Jobsa po Elona Muska, od Richarda Bransona po Briana Chesky’ego — każdy z nich odniósł sukces w świecie biznesu na wczesnym etapie swojej kariery. Przedstawiamy inspirujące rady tych śmiałych przywódców.

Inspiruj innych do działania

„W nadchodzącym stuleciu liderów będzie wyróżniać to, że inspirują do działania innych”.
Bill Gates, Microsoft

Kiedy Bill Gates zakładał Microsoft, miał 20 lat. We wrześniu 2017 roku był najbogatszym człowiekiem na świecie. Jego podejście do przywództwa opiera się na pobudzaniu do działania innych osób w swoim otoczeniu — może się to okazać ważniejsze niż nadzór nad wszystkimi decyzjami czy sprawne, ale samodzielne wykonywanie zadań. Zapewnienie członkom zespołu swobody podejmowania decyzji, robienia użytku z własnych umiejętności i osiągania założonych celów może w ujęciu długofalowym przełożyć się na sukces całej firmy.

 Bill Gates, Microsoft (Yana Paskova/Getty Images)

 

Nie poddawaj się

„Czasami życie uderza cię w głowę cegłą. Nie trać wiary”.
Steve Jobs, Apple

Nieżyjący już Steve Jobs został współzałożycielem firmy Apple w wieku 21 lat. Dziewięć lat później został zwolniony, ale wrócił — i wkrótce został dyrektorem generalnym jednej z największych obecnie firm technologicznych. Przedstawiony cytat, pochodzący z przemowy skierowanej do absolwentów Uniwersytetu Stanforda z 2005 roku, odzwierciedla założenia etyki zawodowej Jobsa — upór i wytrwałość w dążeniu do innowacji oraz oddanie swoim celom.

 

Przestań porównywać się z innymi

„W rzeczywistości ścigamy się sami ze sobą. Nie mamy wpływu na wyniki innych ludzi”.
Pete Cashmore, Mashable

Pete Cashmore założył Mashable, globalny wieloplatformowy serwis multimedialny i rozrywkowy, w szkockim mieście Aberdeen w wieku zaledwie 19 lat. Zdaniem Cashmore’a przywiązywanie zbyt dużej wagi do konkurencji jedynie odwraca uwagę od dążenia do własnego sukcesu. Zamiast wciąż porównywać się z innymi, znajdź to, w czym najlepiej się czujesz i co najbardziej kochasz — i poświęć się temu całym sercem.

 

Dbaj o pozyskiwanie informacji zwrotnych

„Zawsze myśl o doskonaleniu i nigdy nie przestawaj kwestionować własnych rozwiązań”.
Elon Musk, SpaceX/Tesla

Elon Musk założył swoją pierwszą firmę tworzącą oprogramowanie internetowe, kiedy miał 24 lata. Wartość jego firmy SpaceX, zajmującej się budową rakiet, szacuje się obecnie na ponad 20 mld dolarów. Musk radzi, by dbać o otwarte i częste przekazywanie informacji zwrotnych, ponieważ w ten sposób można skutecznie uniknąć błędów, stale się doskonalić i odkrywać nowe możliwości.

 

Zbuduj zgrany zespół

„Nieważne, jak dobry jest twój produkt czy pomysł — jeśli nie jesteś w stanie stworzyć świetnej firmy, twój produkt się nie obroni”. 
Brian Chesky, Airbnb

Brian Chesky założył Airbnb w wieku 27 lat. Osobiście przeprowadził rozmowy kwalifikacyjne z pierwszymi 300 pracownikami firmy. Jest głęboko przekonany, że budowanie silnej kultury firmy i zgranego zespołu jest równie ważne, co stworzenie wyjątkowego produktu. Choć może to wymagać czasu i inwestycji, na dłuższą metę z pewnością się opłaci.

 

Zbuduj sieć

„Znajdź jak najmądrzejszych ludzi i otaczaj się nimi”.
Marissa Mayer, Yahoo!

W wieku 24 lat Marissa Mayer była pierwszą kobietą-inżynierem w Google. Potem została dyrektorką generalną Yahoo!. W radzie Mayer pobrzmiewają słowa wielu młodych liderów: budowanie silnej sieci inteligentnych i wpływowych ludzi pomoże ci szybciej się uczyć i osiągnąć więcej, niż to możliwe w pojedynkę.

 

Chwytaj dzień

„Jeśli masz pomysł, zacznij go realizować dzisiaj. Nie ma na to lepszej pory”.
Kevin Systrom, Instagram

Współzałożyciel Instagramu, Kevin Systrom, przedstawił prototyp serwisu w obecnej postaci na imprezie. Radzi, by się nie wahać — teraz jest najlepszy czas na to, by zacząć rozwijać swoje pomysły. Zalążek pomysłu może wykiełkować, rozkwitnąć i stać się podstawą kolejnego wielkiego sukcesu firmy.

Kevin Systrom, Instagram CEO (Josh Edelson/AFP/Getty Images)

 

Nie bój się porażki

„Ważne, żeby nie bać się strachu, a zrobić z niego swojego sprzymierzeńca — wykorzystać go jako paliwo, które zasili podróż firmy na kolejny poziom”.
Sir Richard Branson, Virgin

Swoje pierwsze przedsięwzięcie biznesowe Richard Branson zaliczył jeszcze jako uczeń, w wieku 16 lat. Jego zdaniem strach przed porażką to coś, czego na jakimś etapie doświadcza każdy ambitny przedsiębiorca usiłujący zbudować firmę od zera. Wielu z twórców najlepszych firm zaliczyło mnóstwo porażek na drodze do sukcesu. Przezwyciężenie strachu, a nawet skanalizowanie go w odpowiedni sposób może pomóc ci udoskonalić strategię, wprowadzać dalsze innowacje, a na dłuższą metę zrobić z ciebie silniejszego, skuteczniejszego lidera.

 

Podejmuj ryzyko

„Największym ryzykiem jest niepodejmowanie żadnego ryzyka… W świecie, który zmienia się tak szybko, jedyną strategią gwarantującą porażkę jest niepodejmowanie ryzyka”.
Mark Zuckerberg, Facebook

Mark Zuckerberg uruchomił serwis Facebook z akademika Uniwersytetu Harvarda, kiedy miał 19 lat. W udzielonym w ubiegłym roku wywiadzie dyrektor generalny Facebooka przyznał, że każda decyzja ma swoje dobre i złe strony. Jeśli jednak czas upływa, a firma stoi w miejscu, porażka i pozostanie w tyle za konkurencją są murowane. Można tego uniknąć tylko w jeden sposób — podejmując ryzyko.

 

Rób to, co kochasz

„Na początku kierowaliśmy się przekonaniem, nie rozumem, bo rozum podpowiadał, że to nie może się udać”.
Daniel Ek, Spotify

Szwed Daniel Ek jest współzałożycielem i dyrektorem generalnym serwisu muzycznego Spotify. Pierwszą firmę założył, gdy miał 14 lat, a w wieku 23 był już milionerem. Aby uruchomić serwis Spotify i osiągnąć w branży muzycznej to, czego chciał, Ek musiał zainwestować własny majątek i postawić na szali cały biznes. Wierność swojej pasji i oddanie zamiłowaniom — mimo przeciwności — opłaciło się.

Daniel Ek, dyrektor generalny firmy Spotify (TORU YAMANAKA/AFP/Getty Images)

 

Nie przyjmuj zbyt wielu rad

„Nie przyjmuj zbyt wielu rad. Problem polega na tym, że najczęściej osoby, które chętnie ich udzielają… generalizują to, co same zrobiły, i twierdzą, że to strategia, która pozwoliła osiągnąć sukces”.
Ben Silbermann, Pinterest

Dyrektor generalny i współzałożyciel serwisu Pinterest zaczął programować aplikacje w wieku dwudziestu kilku lat, ale potem wpadł na pomysł, by założyć firmę opartą na swoim dziecięcym zamiłowaniu do kolekcjonowania. Dość zaskakująco — zwłaszcza na zakończenie listy porad — Ben Silbermann sugeruje, byśmy się tym zbytnio nie sugerowali. Ci, którym się udało, dzielą się wieloma wartościowymi strategiami i wskazówkami, którymi możemy się kierować i inspirować. Ostatecznie jednak do sukcesu każdy idzie wyłącznie własną drogą.